Här hittar ni hemläxor, utfärdade av forte under avsnitten. Även om du inte hunnit lyssna på avsnittet i fråga, kan du ändå delta och vara en del av MANGAPATRIARKATET. Häng på!
Hemläxa nummer 1!
För: Serietecknaren! Gavs i samband med episod 3
Namn: BILDMANUS
I Episod III nämner vi den första hemläxan: teckna en serie efter någon annans bildmanus.
– Men vänta, stopp och belägg – vad är ett bildmanus?!
Bokstavligt talat ett manus i bildform. Dessa används även inom film och tv då de ger anvisningar om kameravinklar, inzoomningar och åkningar. När det gäller seriernas version är detta arbetsläget då vi får se hur alla rutor, pratbubblor, bildupplägg m.m. kommer att se ut. Det är seriens embryo. Vi vet att det ska bli en serie, men hur den ska upplevas och se ut? Det bestäms från bildmanusets steg!
Här följer ett par exempel.
Bildmanus + färdig sida från Lisas serie “Medley”. Själva bildmanuset är här tecknat med enkel tuschpenna i ett anteckningsblock i väldigt litet format – även kallat “tumnaglar” eller “miniatyrer” – men med det här arbetssättet är risken att få andra förstår vad som pågår, så ett tydligare bildmanus kan vara en fördel om serien exempelvis ska visas för en redaktör. Det är dock en väldigt bra grund för tecknaren att se att skuggor / former / svärta ser harmoniskt ut för det vilande ögat.
Det går också alldeles utmärkt att teckna bildmanus i ursprungsstorlek eller däromkring, alltså rita upp bildmanuset i 100% på exempelvis en A4. Då ser bildmanuset ut ungefär som en grövre grovskiss på det som ska bli en seriesida.
Bildmanus + färdig sida från Stefs serie “Anima”. Den här typen av större bildmanus görs oftast i formatet som serien ska tryckas i(i det här fallet a5). Det gör att bildmanuset på ett tidigt stadie visar om allt tecknaren vill ha med i såväl rutupplägg såsom pratbubblor och text är läsbart eller inte.
Det finns flera tecknare som jobbar annorlunda, så om du gör något annat än det vi presenterat, betyder det självklart inte att du “inte arbetar på rätt sätt” eller så. Så länge det blir en bra serie spelar det inte så stor roll just hur du tar dig dit. Det är nyttigt att prova olika arbetsmetoder och sedan se vad som passar just ditt skapande bäst.
Oavsett hur du brukar jobba, kan att göra bildmanus till andra – eller att få bildmanus från andra – vara väldigt givande. För bildmanustecknaren blir det både mindre tidskrävande, och mer roligt, att göra något betydligt enklare, och tecknaren som tar emot får mer frihet att visa sin egna manér.
Bildmanus av Stef + färdig sida av Linus Remahl. Från ett (hittills namnlöst) sidoprojekt.
Kort sagt, tecknares bildmanus är i grunden anvisningar hur saker ska ligga på sidan, hur figurer ska stå och i viss mån hur de ska agera. Förutom textmanus alltså.
Er hemläxa är att byta bildmanus med en annan tecknare, och realisera sidan, från skiss till tusch – eller vad ni nu använder – och göra en färdig seriesida.
Ni får gärna låna några av de bildmanusexempel vi lagt upp här på sidan, om ni kan läsa dem – men passa på att byta med en annan tecknare när ni ändå håller på!
Uppgiften skall inte stressas fram, men eftersom det är viktigt med deadline måste ni vara klara inom tre dagar från uppgiftens början! Jämför sedan med en annan tecknare och kolla på resultatet. Kanske lär du dig mer om ditt serietecknande än du först trodde?
Skicka era färdiga exempel till hemlaxa@mangapatriarkatet.se
Ett rätt så röjigt exempel är One Piece-skaparen Eiichiro Odas bildmanus VS färdig sida. Kolla bara!
Bildmanus:
Resultat: